FANDOM

Venytystyökalu on kätevä sellaisissa tilanteissa, kun pitää suuurentaa tai venyttää jotain rakennetta tai kappaletta. Tämä työkalu muokkaa kappaleita, mutta ei lisää niitä!

KäyttöohjeMuokkaa

Venytys (Scale)
Scaletool.jpg
Nimi: Venytys(työkalu)
Alkuperäinen nimi: Scale
Tyyppi: Perustyökalut
Käyttö: Muuttaa rakenteiden ja kappaleiden kokoa sekä muokkaa niitä.
Pikanäppäin: S

Työkalun voit valita työkalurivistä tai painamalla S. Paina sitten tasoa, jota haluat muokata. Voit myös valita koko kappaleen tai osia siitä valitsimella ja sitten painat venytystyökalua.

Kaksiulotteisten kappaleiden venyttäminenMuokkaa

Kun venytät kaksiulotteisia rakenteita, kuten tasoa, ilmestyy sen ympärille keltainen laatikko, jossa on vihreitä neliöitä. Jos haluat säilyttää kappaleen muodon, kannattaa vetää kulmasta. Jos haluat muotoilla kappaletta, vedä muista pisteistä.
Scale1.png

Periaate on sama kuin kuvankäsittelyohjelmissa. Jos kappale (taso) on kiinni jossain toisessa osassa, kannattaa painaa Ctrl ja pitää se pohjassa (keskelle ilmestyy punainen neliö) ja venyttää mistä tahansa neliöstä, jolloin taso venyy tasaisesti joka suuntaan. Tätä keinoa on hyvä käyttää, kun tekee esimerkiksi maljakon. Kun laitat osoittimen tällaisen neliön päälle, tulee ilmoitus esim."Green Scale about Opposite Point", riippuen minkä akselin suuntaisesti ollaan venyttämässä.

Kolmiulotteisen kappaleen venyttäminenMuokkaa

Scale2.png

Kun venytät kolmiulotteista kappaletta, kaikki ei enää olekaan niinkuin kuvankäsittelyohjelmissa, koska mukaan tulee kolmas ulottuvuus, syvyys. Jos aiot venyttää kokonaista kappaletta, käytä valitsinta.

Jos vedät keskellä olevista neliöistä (Kohta 1), muoto muuttuu. Kun laitat osoittimen tällaisen neliön kohdalle tulee sama ilmoitus, kuin kaksiulotteisessakin venyttämisessä.

Scale3.png
Kun vedät viivoista, (Kohta 2) Kappale venyy samalla tavalla, mutta eri suuntaan. Kun osoitin siirretään tällaisen neliön päälle, tulee ilmoitus esim. "Red, blue Scale about Opposite Point", riippuen taas minkä akselin suuntaisesti venytetään.

Kulmista venytettäessä (Kohta 3) kappale säilyttää kokosuhteensa ja muotonsa, mutta, koko muuttuu. Kun laitat osoittimen kulmaneliön päälle, tulee ilmoitus: "Uniform Scale about Opposite Point".

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki