FANDOM

Pinta-ala on jonkin tason eli kuvion koon mitta. Erimuotoisille kuvioille on olemassa omat tapansa, miten sen pinta-ala lasketaan. Esimerkiksi suorakulmion pinta-ala saadaan kertomalla sen leveys pituudella. Pinta-alan tunnus on A. Jos jossain kuviossa on useita kulmia ja se ei ole mikään säännöllinen kuvio, kannattaa se jakaa säännöllisiin kuvioihin, kuten kolmioihin ja neliöihin. Jos kuvion sivut ovat kaarevia, voidaan ne laskea integraalilaskennan avulla.

Kaavoja Muokkaa

Joitain yleisiä kaavoja kaksiulotteisten kappaleiden pinta-alan (A) määrittämiseen:

  • Neliö tai muu suorakulmio: A = l · w (jossa l on pituus ja w on leveys); neliön tapauksessa l = w.
  • Ympyrä: A = π · r2 (jossa r on säde)
  • Kolmio: A = B · h / 2 (jossa B on kannan pituus ja h on korkeus). Kolmioiden pinta-alat voidaan laskea myös Heronin kaavalla \sqrt{s(s-a)(s-b)(s-c)}, jossa a, b ja c ovat kolmion sivujen pituudet ja s = (a + b + c)/2 eli puolet kolmion piiristä.

Joidenkin kolmiulotteisten kappaleiden pinta-alojen laskukaavoja:

  • Pallo: A = 4·π·r2, missä r on pallon säde
  • Pallokalotin pinta-ala: A = 2·π·r·h, missä r on pallon säde ja h on pallokalotin korkeus.
  • Sylinterin kokonaispinta-ala: A = 2 · π · r · (h + r), missä r on sylinterin pohjan säde ja h on sylinterin korkeus.

Pinta-alan SI-yksikkö on m² eli neliömetri. Neliömetri tarkoittaa neliötä, jonka sivut ovat metrin pituisia.

Aiheesta muuallaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki