FANDOM

Kerrokset (Layers) ovat erinomainen apu varsinkin suurten mallineiden tekemisessä, sillä eri kerroksiin voi tallentaa eri komponentteja ja mallineen eri osia, jolloin niitä on helppo tarkastella ja muokata. Esimerkiksi jos

Layers.png

tehdään auto, yhteen kerrokseen laitetaan runko, toiseen renkaat ja kolmanteen vaikkapa auton kori. Kun kori peittää rungon alleen, sitä on erittäin hankalaa muokata. Mutta jos valitset kerroksen, johon olet tallentanut rungon, näet vain sen. Muut kerrokset piilotetaan.

KäyttöohjeMuokkaa

Varovaisuus olisi paikallaan kerroksia käytettäessä, sillä vaikka muut kerrokset eivät näkyisi, niihin voi silti vaikuttaa muita kerroksia muokatessa. Parasta on tehdä kaikista osista komponentit tai ryhmät, jotta kappaleet eivät muuttuisi muita kerroksia muokatessa. Kyseisen työkalun löydät täältä:
Window>Layers
Avautuu ikkuna, jossa näkyy yksi kerros, Layer0. Se on oletuskerros, johon kaikki mallineet tehdään. Sen täytyy olla aina valittuna, kun mallinnetaan. Painamalla "+", tulee näkyviin uusia kerroksia. Se kerros, minkä nimen edessä on musta pallo, on valittuna. Kun visible-kohdasta poistetaan ruksi, se kerros, jonka kohdalla ruksi oli, muuttuu näkymättömäksi.

Esimerkki:
  1. Valitse Layer0 ja piirrä siihen vaikka kuutio.
  2. Valitse joku muu kerros (Layer1) siirtämällä pallon. Poista Layer0:n kohdalta visible-ruksi, jolloin Layer0 piilotetaan. Paina uudelleen visible tai valitse Layer0 uudelleen, jolloin se tulee taas näkyväksi.

Kerrosten nimet voidaan vaihtaa kaksoisklikkaamalla tekstiä.

Väreistä tunnistaminenMuokkaa

Työn alla.png
Tämä artikkeli on työn alla, joten sivu voi olla vielä tynkä.

Laajenna tätä artikkelia Lisätietoja

Entity infoMuokkaa

...

Katso myösMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki