Fandom

Sketchup Wiki

3D-ohjelmat

76sivua
tässä wikissä
Add New Page
Kommenttia0 Share

3D-ohjelmat ovat kolmiulotteiseen mallintamiseen/suunnitteluun tarkoitettuja tietokoneohjelmia. 3D-ohjelmia on varmasti satoja erilaisia, joten sopivan löytyminen voi olla hankalaa.

3D-mallit kehitettiin CAD-suunnitteluun 1980-luvulla. Nämä mallit ovat juuri niitä kappaleita, joita Sketchupissakin pyöritellään.

Suurten studioiden käyttämät suunnitteluohjelmistot voivat maksaa parhaimmillaan kymmeniä tuhansia euroja.

Miksi 3D-ohjelmia on?Muokkaa

3D-ohjelmilla on useita erilaisia käyttötarkoituksia. Jotkut ovat ammattilaissuunnittelijoiden käytössä yritysten alaisuudessa. Tällaisissa tilanteissa käytetään yleensä maksullisia ammattilaisohjelmia, joilla suunnitellaan yritykselle uusia tuotteita.

HarrastusMuokkaa

Toiset taas harrastavat mallintamista omaksi ilokseen. Suurin osa Sketchupin käyttäjistä lienee harrastelijoita, koska Sketchup on ei-ammattilainen ohjelma.

Old guy.jpg

Blender

Peli- ja animaatioteollisuusMuokkaa

Nykyään 3D-mallinnus on tärkeässä roolissa pelien tekemisessä. 3D-pelit, kuten Call of Duty tai Need for Speed, suunnitellaan luonnollisesti 3D-ohjelmien avulla. Suurin osa 3D-ohjelmista osaa luoda jonkinlaisia animaatioita. Näitäkin ominaisuuksia pelejen tekemisessä käytetään.

Tutkimus ja simulointiMuokkaa

Tutkimus ja simulointi on 3D-ohjelmilla tehtävä testi, miten esimerkiksi joku järjestelmä toimii tai mitä tapahtuu jos tehdään näin. Tämä on myös nykyään hyvin tärkeä alue 3D-ohjelmille. Sellaiset ohjelmat, joissa on hyvät fysiikat, soveltuvat parhaiten tutkimuskäyttöön. Yleisiä kohteita ovat esimerkiksi laitteet, kuten robotit. Sketchupiin saa myös kohtalaisen hyvät fysiikat lataamalla SketchyPhysics-työkalusetin.

3D-ohjelmiaMuokkaa

  • VERTEX
  • Solid Edge
  • NX
  • Maya
  • Cinema 4D
  • Blender
  • Cheetah
  • Massive

Katso myösMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki